شبکه اجتماعی پارسی زبانانپارسی یار
أَفَلاَ يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِندِ غَيْرِ اللّهِ لَوَجَدُواْ فِيهِ اخْتِلاَفًا كَثِيرًا *** اول تدبر بعد تفسير ... *********************** زمان شروع جلسات : روزهاي شنبه، دوشنبه، چهارشنبه ساعت 7 // روال برگزاري جلسات : - شروع از انتهاي قرآن، بصورت 5 آيه اي؛ - تدبر در آيات بدون مراجعه به تفاسير؛ - استفاده از تفسير الميزان، نمونه و نور؛ * مشارکت همگاني *********************** جلسات برگزار شده : محفل اول - 7/2/1390 : تفسير سوره مبارکه ناس // محفل دوم - 10/2/1390 : تدبر سوره مبارکه فلق // محفل سوم - 12/2/1390 :‌تفسير سوره مبارکه فلق // محفل چهارم - 14/2/1390 : تدبر سوره مبارکه توحيد // محفل پنجم - 19/2/1390 : تفسير سوره مبارکه توحيد // محفل ششم - 21/2/1390 : روش هاي تدبر در قرآن (1) // محفل هفتم - 24/2/1390 : تفسير نور سوره مبارکه توحيد // محفل هشتم - 28/2/1390 : تدبر سوره مبارکه مسد // محفل نهم - 31/2/1390 : تفسير سوه مبارکه مسد // محفل دهم - 2/3/1390 : ادامه تفسير سوره مبارکه مسد // محفل يازدهم - 4/3/1390 : روش هاي تدبر در قرآن (2)

پيام‌هاي اتاق

تسبیح دیجیتال

*ابرار*

+ با عرض سلام/ با تفسير سوره مبارکه ماعون از تفسير نمونه و الميزان در خدمتتون هستيم. بزرگواران لطفا اعلام حضور بفرمائيد. ممنون
*ابرار*
با نام و ياد خداوند مهربان تفسير سوره مبارکه ماعون رو شروع ميکنيم.
سلام بر شما....قرآن کريم در يوم الحشر از شما راضي باشه که کمکي به محجور نموندن اين کتاب اسماني مي کنيد.....
*ابرار*
عليکم السلام و رحمة الله/ ممنون از دعاي خيرتون.
*ابرار*
اين سوره به عقيده بسيارى از مفسران از سوره‏ هاى مكيه ، و لحن آياتش كه در مقاطع كوتاه و كوبنده ، از قيامت و اعمال منكران اون صحبت ميکنه گوياى همين مطلبه
*ابرار*
در شان نزول اين سوره بعضى گفته‏ اند : در باره ابو سفيان نازل شده كه هر روز دو شتر بزرگ نحر ميكرد ، و خود و اطرافيان يارانش از آن استفاده ميکردند اما روزى يتيمى آمد و تقاضاى چيزى كرد او با عصايش بر او زد و او را دور كرد .بعضى ديگر گفته‏ اند كه آيه در باره وليد بن مغيره يا عاص بن وائل نازل شده است.
*ابرار*
در اين سوره صفات و اعمال منكران قيامت در پنج مرحله بيان شده ، كه به خاطر تكذيب اين روز بزرگ چگونه از 1-انفاق در راه خدا ، 2-كمك به يتيمان ، 3-و مسكينان سرباز ميزنند ، و 4-چگونه در مورد نماز مسامحه‏ كار و رياكارند ، 5- و از كمك به نيازمندان روي گردانند ؟
جالبه اين سوره ترسيمي از ادم هاي منفي کرده.....يکذب بالدين....يدع اليتيم....ساهون و.....
*ابرار*
در تفسير الميزان آمده که اين سوره تهديد به کساني هست که متخلق به اخلاق منافقين هستند مثل سهل انگاري در نماز، ريا کردن در اعمال و منع ماعون
*ابرار*
بله درست ميفرمائيد حاج اقا. سخن از کفار نيست سخن از مسلمان نماهائي هست که اگر چه نماز ميخونند ولي به نماز اهميت نميدن شايد منظور اين هست که با اوقات نماز اهميت نميدن يا با حضور قلب و اخلاص نماز نميخونند و ....
سلام بر همگي.
*ابرار*
سلام بر شما. عبادات قبول. ممنون از حضورتون
عبادات شما هم قبول.
*ابرار*
أَرَأَيْتَ الَّذِي يُكَذِّبُ بِالدِّينِ ‏//در تفسير نور آمده « أَرَأَيْتَ ؟ » : آيا نديده‌اي‌ ؟ ديدن در اينجا به معني آگاهي يافتن و شناختن است نه ديدن با چشم//در تفسير الميزان ارايت رو ديدن با چشم يا معرفت معنا کرده
سلام بر شما جناب نباتي عزيز....شبتون بخير
*ابرار*
در تفسير نمونه ميخوانيم که منظور از دين در اينجا جزا يا روز جزاست ، و انكار روز جزا و دادگاه بزرگ آن ، بازتاب وسيعى در اعمال انسان دارد كه در اين سوره به پنج قسمتش اشاره شده از جمله : راندن يتيمان با خشونت ، و عدم تشويق ديگران به اطعام افراد مسكين است يعنى نه خودش انفاق ميکنه و نه ديگران را دعوت به اين كار ميکنه.
ممنونم ... شب شما هم به خير.
*ابرار*
بعضى نيز احتمال ميدن كه منظور از دين در اينجا قرآن يا تمام آئين اسلام است ، ولى معنى روز جزا مناسيتر هست ، و شبيه اون در سوره انفطار آيه 9 كلا بل تكذبون بالدين ، و سوره تين آيه 7 فما يكذبك بعد بالدين نيز اومده كه به قرينه آيات ديگر آن سوره‏ ها منظور از دين روز جزا است .
*ابرار*
در الميزان منظور از دين رو جزاي يوم الجزاء دونسته ، پس کسي که دين را تکذيب کنه منکر معادهست. ولي بعضي گفته‏ اند: مراد از دين، همان معناي معروفش يعني کيش و ملت است.
*ابرار*
اگر موردي در باره ايه اول هست بفرمائيد لطفا تا ايه دوم رو شروع کنيم.
*ابرار*
بنده رو ببخشيد که در حضور علما جسارت ميکنم.
خواهش مي کنم...استفاده مي کنيم...
*ابرار*
فَذَلِكَ الَّذِي يَدُعُّ الْيَتِيمَ ‏/وَلَا يَحُضُّ عَلَى طَعَامِ الْمِسْكِينِ //يدع از ماده دع ( بر وزن حد ) به معنى دفع شديد و راندن توأم با خشونت و عنف است.
*ابرار*
تفسير نمونه: يحض از ماده حض به معنى تحريض و ترغيب ديگران بر چيزيست ، راغب در مفردات ميگه : حص تشويق در حركت و سير است ، ولى حض چنين نيست. از آنجا كه يحض و يدع به صورت فعل مضارع آمده نشون ميده که كه اين كار مستمر آنها است در مورد يتيمان و مستمندان.
*ابرار*
دو نکته جالب اينجا هست: اول اينکه در مورد يتيمان مساله عواطف انسانى بيشتر مطرح است تا اطعام و سير كردن ،چرا كه بيشترين رنج يتيم از دست دادن كانون عاطفه و غذاى روحه ، و تغذيه جسمى در مرحله بعد قرار داره./الميزان:اگر تعبير به طعام کرد، نه به اطعام، براي اين بود که اشاره کرده باشد به اينکه مسکين گويا مالک زکات و صدقه است و احتياج نداره به اينکه کسي به او اطعام کند،وقتي طعام را که حقشه بهش بدن ميخوره
*ابرار*
نکته دوم اينکه: در مورد اطعام فقيران که از کارهاي خير هست صحبت شده و بعد فرموده اگر خودت نميتوني فقيران رو اطعام کني حد اقل ديگران رو تشويق به اين کار کن/ الميزان : اگر تعبير به تشويق به طعام کرد، و نه به خود عمل (اطعام) براي اين بود که حض هم شامل تشويق عملي يعني خود عمل اطعام مي‏شه، و هم شامل تشويق زباني.
*ابرار*
فاء که بر سر ذلک آمده نشون دهنده سببيت هست. يعني وقتي ايمان به معاد و روز جزا نباشه باعث اين خلافکاريها در انسان ميشه.کسي که به معاد و دادگاه عدل خداوند ايمان داشته باشه و از عمق وجودش باور داشته باشه که حساب و کتابي هست، اثر اين اعتقاد در همه اعمالش منعکس ميشه.
*ابرار*
فَوَيْلٌ لِّلْمُصَلِّينَ ‏/ ‏ الَّذِينَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ
*ابرار*
در اين سومين ويژگي اين افراد رو بيان فرموده/ واي بر نماز گزاران!! چه نماز گزاراني؟! اونهائي که در نماز سهل انگاري ميکنند. همونطور که قبلا اشاره شد اين سهل انگاري ميتونه در اوقات نماز باشه يا در ارکان و شرايط و اداب نماز.
*ابرار*
ساهون از ماده سهو در اصل به معنى خطائيه که از روي غفلت سر بزنه، خواه در فراهم كردن مقدماتش مقصر باشه يا نه ، البته در صورت اول معذور نيست ، و در صورت دوم معذوره ، ولى در اينجا منظور سهو توأم با تقصيرهست. بايد توجه داشت كه نميفرمايد: در نمازشان سهو ميكنند چون سهو در نماز به هر حال براى هر كس اتفاق ميافته، بلكه ميفرمايد از اصل نماز سهو ميكنند و كل اون رو به دست فراموشى ميسپرند.
*ابرار*
در تفسير نور آمده :« سَاهُونَ » : جمع ساهي ، از ماده سَهْو ، بي‌خبران و غافلان . مراد كساني است كه يا به ترك نماز مي‌گويند ، و يا نمازي را مي‌خوانند و چهار تا را پشت گوش مي‌اندازند ، و يا اين كه نماز مي‌خوانند و همچون كودكان مقلّد از پدران و مادران ، بالا و پائين مي‌روند ، و زمزمه‌هائي مي‌كنند . نه حركتشان ارادي و نه كلماتشان اختياري است . نه مي‌فهمند چه مي‌كنند ، و نه مي‌فهمند چه مي‌گويند .‏
*ابرار*
الميزان:در آيه شريفه تکذيب‏ گر روز جزا به چنين نمازگزاراني تطبيق شده، چون حرف فاء که بر سر جمله اومده نشون ميده جمله مزبور نتيجه تکذيب روز جزاست و ميفهمونه که چنين نمازگزاراني خالي از نفاق نيستند،چون تکذيب روز جزا تنها به اين نيست که به کليمنکر معاد بشه، کسي هم که تظاهر به ايمان مي‏کنه و نماز مسلمانان را مي‏خونه، اما طوري مي‏خونه که عملا نشان مي‏ده باکي از روز جزا ندارد،او هم روز جزا رو تکذيب کرده
*ابرار*
به هر حال وقتى فراموش كنندگان نماز شايسته ويل هستند کساني كه به كلى ترك نماز گفته و تارك الصلوة هستند چه حالى خواهند داشت ؟ !
*ابرار*
ممنون از بزرگواران حاضر در اتاق. ان شا ءالله بقيه تفسير ايات رو به جلسه بعد موکول ميکنيم. ان شا ءالله بزرگواراني که تشريف ميارند و مطالعه ميکنند نظراتشون رو در ذيل همين فيد در مورد اين چند ايه بيان بفرمايند تا استفاده کنيم. ممنون. التماس دعا. يا حق
ممنون از لطف و حوصله شما که زحمت کشيديد و کلمات نوراني قران رو شرح فرموديد...اجرکم عندالله محفوظا....ياحق
*ابرار*
خواهش ميکنم جناب اقاي منتظر بيداري. ممنون از حضور جنابعالي و بقيه بزرگواران. يا حق
خدا خير کثير بهتون عنايت کنه ان شاء الله خانوم ابرار، اجرکم عندالله ... بنده هم تا همين آياتي که فرموديد تفسيرش رو از تفسير نور آقاي قرائتي خدمت بزرگواران ارائه مي کنم و جلسه آينده که شنبه هست ان شاء الله ادامه سوره رو تفسير خواهيم کرد.
اين سوره سيماى افراد منفى رو معرفى مى‏كنه، كسانى كه نسبت به دين، ديدگاه منفى دارند. «يكذّب بالدّين» نسبت به يتيم و مسكين منفى هستند و اونها رو طرد مى‏كنند. «يدعّ اليتيم و لا يحضّ» در عبادت و نماز منفى هستند و اخلاص ندارند. «ساهون - يراءون» در خدمت به مردم منفى هستند. «يمنعون الماعون»
مراد از «دين» در اينجا روز قيامت هست، مثل «مالك يوم الدين»
«دَعّ» راندن همراه با خشونت و «حَضّ» تشويق و ترغيب ديگرانه. مراد از تكذيب دين و معاد در اين سوره، تكذيب قلبيه، نه قولى؛ چون مخاطب سوره، كسانى هستند كه نماز مى‏خونن ولى نمازشون همراه با ريا و خودنمايى و سهو و غفلته.
دين يك مجموعه به هم پيوسته است، نمازش از اطعام مسكين و رسيدگى به محرومين جدا نيست. در روايات، «ساهون» به معناى سستى، ترك و ضايع كردن نماز اومده. البته حساب حضور در نماز جماعت، به خاطر حفظ شعائر الهى، از حساب ريا و خودنمائى به خاطر اهداف نفسانى جداست.
در حديث مى‏خونيم: هر كس به اوقات نماز بى‏اعتنائى کنه و نماز رو در اول وقت نخونه، ويل داره.
سنگدلى انسان به جائى مى‏رسه كه: نسبت به سخت‏ترين نوع فقر كه مسكينه. نسبت به ضرورى‏ترين نياز كه خوراكه. آن هم به مقدار مصرف نه ذخيره. نه خود اقدامى مى‏كنه و نه ديگران رو تشويق مى‏كنه.
ان شاء الله بيان ادامه تفسير سوره و جمع بندي اون براي جلسه آينده که شنبه هست، التماس دعا، يا علي
mp3 player شوکر
گروه دارالقرآن كريم
vertical_align_top