شبکه اجتماعی پارسی زبانانپارسی یار
أَفَلاَ يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِندِ غَيْرِ اللّهِ لَوَجَدُواْ فِيهِ اخْتِلاَفًا كَثِيرًا *** اول تدبر بعد تفسير ... *********************** زمان شروع جلسات : روزهاي شنبه، دوشنبه، چهارشنبه ساعت 7 // روال برگزاري جلسات : - شروع از انتهاي قرآن، بصورت 5 آيه اي؛ - تدبر در آيات بدون مراجعه به تفاسير؛ - استفاده از تفسير الميزان، نمونه و نور؛ * مشارکت همگاني *********************** جلسات برگزار شده : محفل اول - 7/2/1390 : تفسير سوره مبارکه ناس // محفل دوم - 10/2/1390 : تدبر سوره مبارکه فلق // محفل سوم - 12/2/1390 :‌تفسير سوره مبارکه فلق // محفل چهارم - 14/2/1390 : تدبر سوره مبارکه توحيد // محفل پنجم - 19/2/1390 : تفسير سوره مبارکه توحيد // محفل ششم - 21/2/1390 : روش هاي تدبر در قرآن (1) // محفل هفتم - 24/2/1390 : تفسير نور سوره مبارکه توحيد // محفل هشتم - 28/2/1390 : تدبر سوره مبارکه مسد // محفل نهم - 31/2/1390 : تفسير سوه مبارکه مسد // محفل دهم - 2/3/1390 : ادامه تفسير سوره مبارکه مسد // محفل يازدهم - 4/3/1390 : روش هاي تدبر در قرآن (2)

پيام‌هاي اتاق

آموزش پیرایش مردانه اورجینال

*ابرار*

+ سلام عليکم. شب بخير. با ادامه تدبر در سوره مبارکه ماعون در خدمتم شما بزرگواران هستيم.
سلام عليکم....شب شما هم بخير...
*ابرار*
عليکم السلام. ممنونم از حضورتون. با نام و ياد خداوند مهربان شروع ميکنيم.
سلام بر همه - وقت همگي بخير - بسمه الله ، شروع بفرماييد
*ابرار*
قبلا عرض شد که ظاهرا اين سوره وعده عذاب براي كسانيه كه به ظاهر به دين ايمان دارند، اما داراي اخلاق منافقانه‌اي هستند كه با تصديق روز جزا سازگار نيست.
*ابرار*
اين موضوع نشان دهنده اين حقيقته كه اعمال ناشايست و كردارهاي ناپسندي چون بدرفتاري با يتيمان، بي‌توجهي به مسكينان، تکذيب عملي روز جزا است و سهل‌انگاري در نماز، ريا در عبادات و منع مايحتاج ديگران، از موجبات اون هست.
*ابرار*
أَ رَءَيْت الَّذِى يُكَذِّب بِالدِّينِ(1) // مخاطب در اين ايه شنونده کلام يعني حضرت محمد صلوات الله عليه و اله و سلم هستند ولي در واقع همه شنونده ها رو در بر ميگيره.
سلام بر همه بزرگواران و تشکر از خانم ابرار...
*ابرار*
فَوَيْلٌ لِّلْمُصلِّينَ(4)الَّذِينَ هُمْ عَن صلاتهِمْ ساهُونَ(5)/منظور کساني هست که به نماز اهميت نمي‌دن و براشون مهم نيست كه نمازشون به كلي يا در بعض اوقات فوت بشه و يا به تاخير بيفته. اين آيه شريفه تكذيب كنندگان روز جزا را بر غافلان از نماز تطبيق داده و دلالت دارد بر اينكه اونها خالي از نفاق نيستند، چون در عمل روز جزا را تكذيب مي‌كنند و در ظاهر از مصلين هستند و به ايمان تظاهر مي‌كنند.
*ابرار*
خواهش ميکنم. بزرگواران لطف کنيد اگر مواردي در مورد هر کدوم از ايات به نظر مبارکتون ميرسه بفرمائيد.
*ابرار*
اين افراد هر چند نمازگزار هستند ولي نمازشون نماز واقعي نيست ، اگر بود نمازشون اونها رو از دنيا گرائي و تبعات زشتش باز ميداشت.
*ابرار*
بعضي از نمازگزاران از دنياگرايي دست بر نميدارند، منافع دنيوي خود را بر انجام وظايف انساني و الهي خود در قبال يتيمان و مسکينان ترجيح مي دن. خداوند متعال در قالب تهديدبهشون ميفهمونه که اونها نمازگزاراني غافل از نماز و اهل ريا و منع کمک مالي هستند.چنين نمازگزاراني ، مستحق عذاب «ويل» خداوندند.
*ابرار*
سلام عليکم جناب اقاي اقا شير. عذر ميخوام متوجه حضورتون نشدم. خوش امديد.
خواهش ميکنم
سلام بر همه ي حاضرين در مجلس ...
سلام بر شما :)
*ابرار*
سلام حاج اقا نباتي. ممنون از حضورتون. از نظرات مفيدتون ما رو بهره مند بفرمائيد.
*ابرار*
ممنون سرکار خانم شوق وصال. به نکته خوبي اشاره فرموديد.
*ابرار*
به طور کلي ميتونيم بگيم از خود راندن يتيمان و بي تفاوتي نسبت به طعام مسکينان، از نشانه هاي تکذيب دينه. واي بر نمازگزاراني که با غفلت از نماز و ريا و منع کمک مالي به ديگران، زمينه فعليت يافتن اين صفات رو ايجاد ميکنند و در عمل، دين را تکذيب مي کنند
*ابرار*
ماعون به هر چيزي گفته مي‌شه كه ديگران رو در رفع حاجتي از حوائج دنياكمك مي‌كنه، مانند قرضي كه انسان مي‌دهد يا عمل خيري كه انجام مي‌دهد، يا متاع منزل و ... .
*ابرار*
بزرگواران اگر سئوالي نکته اي هست بفرمائيد لطفا
من سوالي ندارم
*ابرار*
نکته جالبي در مورد شباهت سوره تين و سوره ماعون وجود داره و اون اينه که پايانهاي اين دو سوره کاملاً باهم هماهنگ و هم‏نوا هستند (بالدين، اليتيم، المسکين، مصلين، ساهون...؛ والزيتون، سينين، الامين، تقويم...). مسئله "تکذيب دين" که بحث اصلي ماست در اين هردو سوره مطرح شده است: أرايت الذي يکذب بالدين، فما يکذبک بعد بالدين و اين مي‏تونه پل ارتباطي بسيار محکمي ميان اين دو سوره به حساب بياد.
*ابرار*
ممنون خواهرم . لطف فرموديد تشريف اورديد. خدا پشت و پناهتون. يا حق
*ابرار*
ان شا ءالله منتظر ميمونيم تا مدير محترم اتاق نکات تکميلي رو در زير همين فيد ارائه بفرمايند و استفاده کنيم.
ان شالله - ممنون از لطفتون و توضيحاتتون - انشا الله هميشه موفق باشيد - حق نگهدارتون - ياحق
*ابرار*
ممنون از حضورتون. دعا گو ومحتاج دعاي خير هستم يا حق
تشکر ميکنم از خانم ابرار بابت برگزاري جلسه، اجرتون با حضرت باريتعالي، تدبر خيلي خوب و لطيفي در سوره تين و ماعون فرموده بوديد که اين در واقع يکي از پله هاي تدبر هست، اينکه در بررسي يک سوره به ارتباط اون با سوره هاي ديگه هم توجه داشته باشيم، بخصوص سوره قبل و بعدش.
از جناب شوق وصال هم تشکر ميکنم بابت نکته لطفي که در مورد ايتام فرمودند و اشاره ميکنم به آيه دوم همين سوره که مي فرمايد : «فذلک الذي يدع اليتيم» که رد کردن و نامهرباني کردن با يتيم رو ذم ميکنه، و اين مويد همون معنايي هست که جناب شوق وصال فرمودند، در رابطه با ايتام اولين چيزي که بايد موردتوجه قرار بديم تامين عاطفي شخص هست تا تامين مادي
به همين دليل هم هست که در دينمون بيشتر به يتيم نوازي تاکيد شده تا اطعام يتيم.
و يک نکته اي رو هم به نقل از آقاي قرائتي عرض کنم که در مورد عبارت «ان الصلوة تنهي عن الفحشاء و المنکر» مي فرمودند معناش اين نيست که نماز از فحشا و منکر منع ميکنه و بازدارنده فرده، يعني تصور نکنيم کسي که نماز ميخونه بعد از مدتي که نماز ميخونه اين نمازش اگه نماز باشه اون رو از فحشا و منکر باز ميداره، بلکه معناي اين عبارت اين هست که نماز به نمازگزار نهيب ميزنه که فحشا و منکر و انجام نده
با اين توضيحات به نظرم ميشه کسي نمازخون باشه اما اهل فحشا و منکر هم باشه! نمازش بهش نهيب ميزنه ولي اون شخص اينقدر غرق در اشتباهاتش شده که اين نهيب بهش کارساز نيست و اون رو متنبه نميکنه تا دست از اشتباهاتش برداره
خدا به دادمون برسه با اين نمازهايي كه داريم، خدا عاقبتمون رو به خير كنه و دعاهاي امام زمان (عليه السلام) را شامل حالمان گرداند
*ابرار*
ان شا ءالله
*ابرار*
عليکم السلام جناب اقاي سفير ولايت. ان شا ءالله. ممنون از حضورتون. دعا گو هستيم. يا حق
آموزش پیرایش مردانه اورجینال
گروه دارالقرآن كريم
vertical_align_top