شبکه اجتماعی پارسی زبانانپارسی یار
أَفَلاَ يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِندِ غَيْرِ اللّهِ لَوَجَدُواْ فِيهِ اخْتِلاَفًا كَثِيرًا *** اول تدبر بعد تفسير ... *********************** زمان شروع جلسات : روزهاي شنبه، دوشنبه، چهارشنبه ساعت 7 // روال برگزاري جلسات : - شروع از انتهاي قرآن، بصورت 5 آيه اي؛ - تدبر در آيات بدون مراجعه به تفاسير؛ - استفاده از تفسير الميزان، نمونه و نور؛ * مشارکت همگاني *********************** جلسات برگزار شده : محفل اول - 7/2/1390 : تفسير سوره مبارکه ناس // محفل دوم - 10/2/1390 : تدبر سوره مبارکه فلق // محفل سوم - 12/2/1390 :‌تفسير سوره مبارکه فلق // محفل چهارم - 14/2/1390 : تدبر سوره مبارکه توحيد // محفل پنجم - 19/2/1390 : تفسير سوره مبارکه توحيد // محفل ششم - 21/2/1390 : روش هاي تدبر در قرآن (1) // محفل هفتم - 24/2/1390 : تفسير نور سوره مبارکه توحيد // محفل هشتم - 28/2/1390 : تدبر سوره مبارکه مسد // محفل نهم - 31/2/1390 : تفسير سوه مبارکه مسد // محفل دهم - 2/3/1390 : ادامه تفسير سوره مبارکه مسد // محفل يازدهم - 4/3/1390 : روش هاي تدبر در قرآن (2)

پيام‌هاي اتاق

چراغ جادو
+ بسم الله الرحمن الرحيم *** با سلام خدمت همه بزرگواران، قرار بود جلسه امشب رو اختصاص بديم به جمع بندي تفسير سوره کوثر و سوال جناب شوق وصال، اما قبل از اون از خانم ابرار خواهش ميکنم اگر از تفاسيري که مطالعه فرمودند نکته اي مغفول مونده بفرمايند.
بزرگواران حاضر در اتاق اعلام حضور بفرماييد.
گويا اعضا تشريف ندارند! سوال جناب شوق وصال رو مطرح ميکنم و جوابش رو در حد تدبر خودم عرض ميکنم. انتهاي دو جلسه قبل جناب شوق وصال سوال فرمودند :"اگه اشتباه نکنم فرموديد نهر کوثر نهري در بهشت هست که... و منظور خبر دادن از آينده يعني تولد حضرت فاطمه (س)، ميشه بيشتر توضيح بديد در مورد حوض کوثر و وجه تشابهش با حضرت فاطمه(س)، ميخوام بگم چرا کوثر؟"
اول اينکه عرض کنم وقتي اين سوره نازل ميشه حضرت زهرا سلام الله عليها متولد شده بودند و اين سوره خبر از ميلاد ايشون نميده بلکه خبر از ادامه نسل حضرت رسول از ذريه حضرت زهرا سلام الله عليها رو ميده
سلام بر شما بزرگوار
و اما اينکه رابطه نهر کوثر و کوثر بودن حضرت زهرا سلام الله عليها چيه، چيزي که به نظر بنده ميرسه اينه که طبق شنيده هام نهر کوثر نهريست در بهشت که ابرار از اون سيراب ميشند، با توجه به اينکه در اوصاف بهشت هم اوصاف مادي داريم هم روحاني اگر بخوام بعد روحاني اين نهر رو بيان کنم چيزي به جز چشمه خروشان ولايت به نظرم نميرسه
چيزي که در بهشت ابرار رو سيراب ميکنه به نظرم همنشيني با کوثر و ذريه اوست که کلي اگر بخوام بگم مصداق کوثر چهارده معصوم هستند، در بهشت ابرار بدون حجاب در شعاع پرتوهاي نوراني ائمه اطهار هستند و همينه که روح و جانشون رو سيراب ميکنه
در تفاسير که بررسي کردم بحثي در مورد وجود چنين ارتباطي نشده و اين مدت هم فرصت تحقيق و پرسش در مورد اين سوال رو نداشتم و باز هم تاکيد ميکنم آنچه عرض کردم در حد تدبر و فهم خودم بود، و الله اعلم، خيلي خوب ميشه اگر بقيه بزرگواران هم نظر خودشون رو در مورد اين سوال درج کنند، مطمئنا به نکات لطيفي خواهيم رسيد، و اگر جناب شوق وصال قبول بفرمايند تحقيق در مورد جواب صحيح اين سوال رو به خود ايشون بسپريم ...
عليکم السلام جناب منتظر بيداري، خوش اومديد
15 دقيقه اي فرصت براي حضور و بحث بزرگواران درنظر ميگيريم تا بعد ان شاء الله تفسير سوره کوثر رو جمع بندي کنيم.
سلام عليکم .. بنده هستم در خدمتتان .. اما چون با گوشي آنلاينم ممکن است نتوانم پا به پاي شما باشم ..
گويا دوستان تشريف بردند و ... بنده هم فقط قادر به باز کردن يک صفحه هستم .. لطف فرموده و ادامه جلسه را به هر صورت که صلاح بدانيد مطلع فرماييد .. با سپاس
ميريم سراغ جمع بندي تفسير سوره (از تفسير نور آقا قرائتي) :
1- خداوند به وعده ‏هاى خود عمل ميكند. در سوره ضحى، خداوند وعده‏ ى عطا به پيامبر داده بود: «و لسوف يعطيك ربّك فترضى»(224) پروردگارت در آينده عطائى خواهد كرد كه تو راضى شوى. در اين سوره مي‏فرمايد: ما به آن وعده عمل كرديم. «انّا اعطيناك الكوثر» 2- فرزند و نسل عطيّه الهى است. «انّا اعطيناك الكوثر» 3- نعمت‏ها حتّى براى پيامبر اسلام مسئوليّت ‏آور است. «اعطيناك... فَصلِّ»
4- در قرآن به نماز يا سجده شكر سفارش شده است. «فَصلِّ» 5 - تشكّر بايد فورى باشد. «فَصلِّ» (حرف فاء براى تسريع است) 6- نوع تشكّر را بايد از خدا بياموزيم. «فَصلِّ» 7- در نعمت‏ها و شادي ‏ها خداوند را فراموش نكنيم. «اعطيناك الكوثر فصلّ» 8 - آنچه مي‏تواند به عنوان تشكّر از كوثر قرار گيرد، نماز است. «فَصلِّ»
نماز جامع‏ترين و كامل‏ترين نوع عبادت است كه در آن هم قلب بايد حضور داشته باشد با قصد قربت و هم زبان با تلاوت حمد و سوره و هم بدن با ركوع و سجود. مسح سر و پا نيز شايد اشاره به آن باشد كه انسان از سر تا پا بنده اوست. در نماز بلندترين نقطه بدن كه پيشانى است، روزى سى و چهار بار بر زمين ساييده مي‏شود تا در انسان تكبّرى باقى نماند.
حضرت زهرا سلام الله عليها در خطبه معروف خودشون فرمودند: فلسفه و دليل نماز، پاك شدن روح از تكبره. «تنزيهاً لكم من الكبر» 9- دستورات دينى، مطابق عقل و فطرته. عقل تشكّر از نعمت رو لازم ميدونه، دين هم به همان فرمان ميده : «فصلّ لربّك» 10- چون عطا از اوست: «انّا اعطينا» تشكّر هم بايد براى او باشه. «فصلّ لربّك»
11- قربانى كردن، يكى از راههاى تشكّر از نعمت‏هاى الهيه. (چون محرومان به نوايى مي‏رسند.) «و انحر» 12- هر كه بامش بيش برفش بيشتر. كسى كه كوثر داره، ذبح گوسفند كافى نيست بايد شتر نحر كنه و بزرگ‏ترين حيوان اهلى رو فدا كنه. «و انحر» 13- رابطه با خداوند بر رابطه با خلق مقدّمه. «فصلّ... و انحر» 14- انفاقى ارزش داره كه در كنار ايمان و عبادت باشه. «فصلّ لربّك وانحر»
15- شكرِ عطا گرفتن از خدا، عطا كردن به مردمه. «اعطيناك الكوثر... وانحر» 16- نمازى ارزش داره كه خالصانه باشد، «لربّك» و انفاقى ارزش داره كه سخاوت‏مندانه باشه. «وانحر» 17- دشمنان پيامبر و مكتب او ناكام هستند. (كلمه شانِئ اسم فاعل است و شامل هر دشمنى در گذشته و حال و آينده ميشه. اگر مي‏گفت: «من شانك هو الابتر» تنها كسانى رو كه در گذشته دشمنى كرده ‏اند شامل ميشد
و اگر ميگفت: «من يشونك هو الابتر» تنها دشمنان آينده رو در برميگرفت. «انّ شانئك هو الابتر».) 18- توهين به مقدّسات، توبيخ و تهديد سخت داره. «انّ شانئك هو الابتر» 19- از متلك‏ ها و توهين‏ ها نهراسيم كه خداوند طرفداران خودش رو حفظ ميکنه. «انّ شانئك هو الابتر»
20- زود قضاوت نكنيم و تنها به آمار و محاسبات تكيه نكنيم كه همه چيز به اراده خداونده. (مخالفان، با مرگ پسر پيامبر و داشتن پسران متعدّد براى خود، قضاوت كردند كه پيامبر ابتره، ولى همه چيز برعكس شد.) «انّا اعطيناك الكوثر... انّ شانئك هو الابتر»
الحمدلله که حضرت حق توفيق داد تا امشب هم اتاق داير بشه، گرچه تعداد کم بود ولي مهم نيست، ان شاء الله که بزرگواران تا جلسه آينده مطالب رو مطالعه مي کنند. جلسه بعد ان شاء الله تدبر سوره ماعون رو خواهيم داشت، بزرگواراني که تمايل به شرکت دارند سوره رو مطالعه کنند و بدون مراجه به تفاسير سعي کنند آنچه از معناو مفهوم و منظور آيات متوجه ميشند جايي يادداشت کنند تا توي اتاق مطرح شده و بحث بشه.
ان شاء الله شنبه آينده ساعت 7 تا 8 در خدمت هستيم، اللهم نور قلوبنا بنور القرآن ... التماس دعاي فرج، يا علي (عليه السلام)
تقبل الله اعمالكم...به اميد توفيقات روز افزون شما.
گر نمي شد خلق احمد خلقت دنيا نمي شد * خلقت دنيا نمي شد گر علي مولا نمي شد * خلقت دنيا و احمد با علي هرگز ميسّر * بي وجود فاطمه صدّيقه ي كبرا نمي شد
بحث خيلي خوبي بود، ولي خوب بنده مثل هميشه دير رسيدم، موفق باشيد
سنجش
سلام عليكم. انشاءالله همه ما از نور قرآن بهره مند بشيم. نكات جالب و قابل تأملي ذكر كرديد، ممنون از شما جناب زائر عشق الهي...
*ابرار*
سلام عليکم و رحمة الله/ ممنون همه چيز به تفصيل گفته شده/فقط در اخر به بحث جالبى از ((فخررازى)) برخورد مى كنيم كه در ضمن تفسيرهاى مختلف كوثر مى گويد:. اين سوره به عنوان رد بر كسانى نازل شده كه عدم وجود اولاد را بر پيغمبر اكـرم (ص) خرده مى گرفتند، بنابراين معنى سوره اين است كه خداوند به او نسلى مى دهد كه در طـول زمـان باقى مى ماند، ببين چه اندازه ازاهل بيت را شهيد كرد
*ابرار*
در عين حال جهان مملو از آنـهـاست ، اين در حالى است كه از بنى اميه (كه دشمنان اسلام بودند) شخص قابل ذكرى در دنيا بـاقى نماند، سپس بنگر و ببين چقدر از علماى بزرگ در ميان آنهاست مانند باقر و صادق و رضا و نفس زكيه. هزاران هزار از فرزندان فاطمه (ع) در سراسر جهان پخش شدند، در ميان آنهانويسندگان و فقها و مـحـدثان و مفسران والامقام و فرماندهان عظيم بودند كه با ايثارو فداكارى در حفظ آيين اسلام كوشيدند.
*ابرار*
عذر خواهي ميکنم به خاطر تاخير. التماس دعا. يا حق
ممنون از شما خانوم ابرار، بابت مطالب مفيدي که فرموديد
ساعت دماسنج
گروه دارالقرآن كريم
vertical_align_top