شبکه اجتماعی پارسی زبانانپارسی یار
أَفَلاَ يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِندِ غَيْرِ اللّهِ لَوَجَدُواْ فِيهِ اخْتِلاَفًا كَثِيرًا *** اول تدبر بعد تفسير ... *********************** زمان شروع جلسات : روزهاي شنبه، دوشنبه، چهارشنبه ساعت 7 // روال برگزاري جلسات : - شروع از انتهاي قرآن، بصورت 5 آيه اي؛ - تدبر در آيات بدون مراجعه به تفاسير؛ - استفاده از تفسير الميزان، نمونه و نور؛ * مشارکت همگاني *********************** جلسات برگزار شده : محفل اول - 7/2/1390 : تفسير سوره مبارکه ناس // محفل دوم - 10/2/1390 : تدبر سوره مبارکه فلق // محفل سوم - 12/2/1390 :‌تفسير سوره مبارکه فلق // محفل چهارم - 14/2/1390 : تدبر سوره مبارکه توحيد // محفل پنجم - 19/2/1390 : تفسير سوره مبارکه توحيد // محفل ششم - 21/2/1390 : روش هاي تدبر در قرآن (1) // محفل هفتم - 24/2/1390 : تفسير نور سوره مبارکه توحيد // محفل هشتم - 28/2/1390 : تدبر سوره مبارکه مسد // محفل نهم - 31/2/1390 : تفسير سوه مبارکه مسد // محفل دهم - 2/3/1390 : ادامه تفسير سوره مبارکه مسد // محفل يازدهم - 4/3/1390 : روش هاي تدبر در قرآن (2)

پيام‌هاي اتاق

درب کنسرو بازکن برقی
+ سلام، جلسه امروز چي شد؟
عليک سلام خانم ابرار، عذر ميخوام، اينترنتمون قطع شده بود، با اجازه مختصري از بحثي رو که قرار بود امروز ارائه بشه عرض ميکنم
از بزرگواران اگر کسي حضور داره اعلام بفرمايند
بسم الله الرحمن الرحيم *** در آخرين جلسه در مورد شرايط تدبر و متدبر صحبت کرديم و گفتيم قبل از تدبر نياز به فراهم کردن زمينه هايي براي تدبر هست که عبارتند از : شرايط علمي، شرايط فضيلتي، شرايط ذهني و شرايط ظاهري
در مورد شرايط فضيلتي که مهمترين شرط تدبر هست به تفضيل صحبت کرديم که مواردش عبارت بودند از : تزکيه اوليه، استعانت از حضرت حق، پاک شدن از ذهنيت قالبي
در مورد شرايط ظاهري هم صحبت شد که عبارت بودند از : طهارت عرفي (نظافت)، طهارت شرعي (وضو داشتن)، در مسجد و رو به قبله قرآن خواندن، خواندن قرآن در نيمه هاي شب و تدبر در آيات قرآن
سلام - من بي تقصيرم :)) - گويا خبري نيست :)
حالا ميرسيم به شرايط ذهني : مي دونيم عقل نيرويي است که حرکتي بنام تعقل را انجام مي دهد که محصول آن علم است و يا حرکتي را بنام تعلم انجام مي دهد که نتيجه آن نيز علم است يعني "انديشيدن و آموختن" کارکرد اصلي نيروي عقلاني ماست.
عقل بايد شرايط لازم براي تعقل را فراهم کند. مديريت عقل دست خود انسان است حال گاهي خود انسان نمي خواهد آن را مديريت کند زيرا از ديدگاه او دليلي براي اينکار وجود ندارد، اينکه در چه چيزي تعقل کند و چه چيزي را بياموزد که براي ابديت او سودمند باشد مربوط به مديريت عقل است.
ما گاه اين نيروي خداداي را صرف فهميدن و يادگرفتن اموري مي کنيم که براي کمال و آخرت ما سودمند نيست لذا اگر همت عقلي خود را در دريافت کلام وحي بسيج کنيم و در بخش انديشه اولويت را به چنين فهمي داده و از اشتغال ذهن به امور بيهوده پرهيز کنيم، شرط ذهني تدبر را فراهم کرده ايم.
در اين راه دو نکته را بايد مد نظر قرار داد: تمرين و تدريج .
تمرين در انديشيدن به چنين زمينه اي و پذيرش آنکه دانش، دفعي حاصل نمي شود. قرآن تأکيد زيادي به تعقل دارد و مي فرمايد قومي که ذهن خود را مديريت کند قرآن را مي فهمد (لآيات لقوم يعقلون)
عليکم السلام جناب آقاشير، خوش اومديد، عذر ميخوام بابت تاخير امروز
از بين شرايطي که براي تدبر و متدبر نام برديم تنها شرايط علمي مي مونه که امروز مختصري به اين مبحث مي پردازيم
اما قبل از اون باز هم متذکر ميشم که براي تدبر عام در قرآن - که همون تدبري هست که ما در اين اتاق به اون مي پردازيم - نيازي به داشتن شرط علمي نيست و اون چيزي که از بقيه شرايط مهمتره شرايط فضيلتي و ذهني است
و اما شرايط علمي که براي تدبر خاص و عميق لازم هست : براي فهم قرآن نيازمند يادگيري دانش هايي هستيم که در اينجا به مهمترين آنها اشاره مي شود: 1- ادبيات عرب 2- علوم قرآني؛ اين دو دسته علم نامبرده شده علوم لازم براي فهم بهتر و تدبر دقيق تر در قرآن لازمه که هر کدومشون داراي بخش هاي جزئي تري هستند که به اونها مي پردازيم
1- ادبيات عرب : اولين گام براي تدبر تخصصي در قرآن، آشنايي با ادبيات عرب در حد تسلط به ادبيات است زيرا زبان قرآن عربي است و دستيابي به معاني و لطايف و نکات آن منوط به آگاهي ويژه نسبت به زبان عربي است.
ادبيات عرب حدود 12 علم است که فراگيري 7 مورد از آن علوم لازم بوده و براي فهم بهتر و بيشتر قرآن به آن نياز داريم که بعضي از آن علوم نقش80 درصدي و برخي ديگر نقش20 درصدي در فهم قرآن دارند.
اين علوم عبارتند از: 1- صرف و نحو که نقش 20 درصدي در فهم قرآن دارند؛ 2- و آنانکه نقش 80 درصدي در فهم قرآن دارند مثل علم لغت، اشتقاق (ريشه يابي لغت)، معاني، بيان و بديع که سه مورد آخر مربوط به بلاغت (زيبايي شناختي) قرآن مي شود.
در مورد صرف و نحو و استفاده اش در ادبيات عرب همه مون در حد دروس عربي دوران راهنمايي و دبيرستان چيزهايي ميدونيم، ان شاء الله در جلسه آينده به ارائه توضيح مختصري از علوم بيان شده در دسته دوم (لغت، اشتقاق، معاني، بيان و بديع) خواهيم پرداخت.
اگر در مورد مطالب ارائه شده در بالا سوالي بود حتما بفرماييد تا در موردش صحبت بشه، جلسه آينده هم ان شاء الله دوشنبه همين هفته ساعت 7 خواهد بود با موضوع تدبر در سوره کوثر
باز هم بابت تاخير يک ساعتي امروزم از همه عذر ميخوام، حلال بفرماييد ان شاء الله، التماس دعاي فرج، يا علي
اجازه - گويا بزرگواران تشريف ندارن - بهتر نيست يه وقت ديگه ادامه بديد؟
ما آمديم نبوديد!نيايد نيستيم!درپناه حق:)
درب کنسرو بازکن برقی
گروه دارالقرآن كريم
vertical_align_top